Zrcadlo perfekcionismu

Perfektně perfektní perfekcionismus

Ať děláte, co děláte, nikdy to podle vás není dost dobré.

Znáte to? Touha nebo potřeba být ve všem absolutně dokonalá. Nastavení vysokých standardů v osobním i profesionálním životě. 

Říká se tomu PERFEKCIONISMUS.

Co to je?

Podle některých lidí je to úžasný motivační nakopávač. Ano, může vám pomoci být svědomitější a organizovat si úkoly, které je potřeba splnit, abyste dosáhla svých cílů. Ale pokud svého cíle nedosáhnete, pokud se vám nepodaří splnit vámi nastavené úkoly – nehroutíte se z toho. Jde o pozitivní perfekcionismus, který vás motivuje.

Touha něčeho dosáhnout je samozřejmě v pořádku. Ale iracionální touha být vždy dokonalá, vám může způsobovat problémy.

Perfekcionismus může často vést k tomu, že nejste spokojená se svým vlastním životem, se vztahy, s kariérou. A to může vést k různým nepěkným věcem jako je třeba deprese, úzkost, poruchy příjmu potravy a další. 

Touha po dokonalosti ovlivňuje mladé lidi, dospělé, ženy i muže. KOHOKOLIV. Už od dětství jsme vedeni k tomu, abychom podávaly ty nej nej nej výsledky – ve škole, ve sportu. A když vyrosteme, potřeba být nej se promíta i v našich vztazích, v práci. V ČEMKOLIV. To může vést k posedlosti úspěchem.  A to zase může vést k tomu, že nejsme schopny vysněného úspěchu dosáhnout.

Jak se to projevuje?

  • Máte často pocit, že všechno, co byste ráda vytvořila nebo vyzkoušela, nedokážete.
  • Pravidelně odkládáte všechno možné, protože máte obavu, že to nebude dost dobré.
  • Nedokážete se uvolnit, relaxovat a odpočívat. 
  • Nerada sdílíte své myšlenky, pocity a slabosti.
  • V osobních a profesních vztazích se snažíte maximálně ovládat a nedat najevo své vnitřní já.
  • Vaše posedlost pravidly, seznamy, to-do listy a prací, se střídá s obdobím absolutní apatie k jakékoliv činnosti.

Co to způsobuje?

Příčina perfekcionismu není vždy tak úplně jasná.  Často se jedná o naučené chování. Lidé s touto diagnózou věří, že jsou cenní pouze na základě toho, jakých výsledků  dosáhnou nebo co udělají pro jiné lidi.

Citát o perfekcionismu

Jak se tomu vyhnout?

Ke zmírnění perfekcionismu může pomoci:

  • stanovit si realistické a dosažitelné cíle,
  • rozdělit si oooobrovské úkoly na menší akční kroky,
  • zaměřit se na jednu aktivitu nebo úkol, 
  • připustit si, že každý dělá chyby,
  • uznat, že většina chyb představuje příležitosti k učení,
  • čelit strachu ze selhání tím, že zůstanete realistická ohledně možných výsledků.

Co s tím?

Pokud perfekcionismus narušuje vaši schopnost žít plnohodnotný a šťastný život, mluvte o tom. Můžete vyzkoušet různé terapie, zejména kognitivně behaviorální terapie, které vám mohou pomoci osvojit si nové způsoby uvažování o vašich cílech a úspěších. Terapeut vám může pomoci vyřešit vaši potřebu přijmout se taková, jaká jste nebo omezit vaše reakce na negativní zpětnou vazbu.

Doporučuji vám pravidelné tréninky, které vám pomohou s vaším vnitřním kritikem.  Je to velký kámoš s perfekcionismem. Více si můžete přečíst ZDE.

Kristýna

Kristýna

Fitness instruktorka a osobní trenérka sebeVĚDOMÍ

Líbil se vám tento článek? Můžete ho sdílet, přeposlat nebo si ho vytisknout.

Facebook
Pinterest
E-mail
Tisk

Diskuze

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *