Emoční stravování

Důležité lekce, které vás naučí emoční stravování

Emoce. Jídlo. Emoce. Jídlo.

Jsou dny, kdy se cítíte fakt na dně nebo prožíváte mega stresové období nebo jste prostě smutná nebo unuděná. 

Hledáte rychlé řešení?

Tramtadadá. JÍDLO.

Jsou dny, kdy se vezete na vlně štěstí, jste spokojená sama se sebou i se svým životem, zažíváte radost nebo úspěch.

Jaká bude vaše odměna? 

Tramtadadá. JÍDLO.

Ano, o tom všem je EMOČNÍ STRAVOVÁNÍ.

Definice – Emoční stravování je forma stravování, kdy jíte, i když nemáte skutečný, fyzický hlad.

Někdy se můžete setkat i s označením “stresové stravování”. To se používá v momentě, kdy za vás jedí spíš ty negativní emoce. Jako bonus si ještě v takovou chvíli vyberete jídlo většinou hoooodně sladký nebo hooooodně mastný.

Studie ukazují, že téměř každý druhý člověk má zkušenost s nějakou formou emočního stravování. Co z toho plyne? Že je to poměrně běžná věc. Tak proč se tím vůbec zabývat?

Protože většina lidí, kterých se to týká, si myslí, že to je špatné. Stydí se za to. Cítí vinu. Výčitky. A to už je pádný důvod, proč to začít řešit.

Ještě než se pustíme do 3 lekcí, které se můžete naučit díky emočnímu stravování, vysvětlím vám důvody, které ho způsobují.

Proč jíme pod vlivem emocí?

Emoční stravování je biologicky normální reakce našeho těla na jakoukoli formu duševního stresu, jako je smutek, deprese, úzkost, strach, pochybnost, nejistota nebo samota.

Je potřeba pochopit, že hlavním úkolem vašeho těla je udržovat vás zdravé a naživu. Jakákoliv forma stresu, duševního i fyzického, ohrožuje vaše tělo. Aby vás tělo udrželo v bezpečí, udělá všechno proto, aby vás zachránilo.

Pokud zažíváte duševní a emoční stres, pak vaše tělo automaticky naskočí do režimu reakce na stres. To signalizuje vašemu tělu, že je ohroženo vaše zdraví a že se musí připravit na to nejhorší.  

A nejjednodušší způsob, jak vás tělo může ochránit před negativními emocemi a emočním stresem? 

Nahradit je pozitivními emocemi. 

Jako prostředek si k tomu vybere tu nejdostupnější možnost – JÍDLO. A to takové jídlo, které pomůže tělu vyrobit chemické látky štěstí, což jsou většinou potraviny sladké a mastné. 

 To je hlavní důvod, proč nemusíte emoční stravování nutně vnímat jako něco špatného nebo negativního. Ve skutečnosti je to ochrana vašeho těla před emočním stresem. Není se za co stydět. Mít výčitky nebo pocity viny.

Lekce 1: Diety nefungují

Diety a striktní omezení jako řešení vašeho emočního stravování nefungují jednoduše proto, že způsobují ještě větší stres. 

Krátce a stručně.

Čím víc stresu, tím větší touha se najíst.

Bum bác.

“Nesmím tohle. Nesmím tamto. Chci to víc a víc.”

Lekce 2: Nemáte problém s vůlí

Kolem nás se neustále mluví o tom, že bez disciplíny nebo silné vůle nikdy nedosáhneme svých vytoužených cílů. Obzvlášť v oblasti fitness a výživy se s tím setkáte prakticky na každém rohu. 

Vy ale nemáte problém se svou vůlí. Jak jsme si už řekly, emoční stravování je přirozený ochranný režim vašeho těla. Váš mozek nedokáže rozlišit, jestli jste ve stresu, protože vás honí divoké zvíře nebo jestli vás trápí, že nemáte dokonalé tělo.

Disciplína a silná vůle můžou naopak potlačit vaše propojení s tělem. Co doopravdy cítí, co ho trápí a co skutečně potřebuje. Nevšímáte si signálů, které k vám vysílá, protože se jasně řeklo, že teď nesmíte jíst tohle a tohle.

Neexistuje jediný důvod pro to, abyste potlačovala svůj hlad a chutě. Jediné, co skutečně potřebujete, je důvěřovat svému tělu. Vždyť je to absolutně přirozené. Žádné zvíře by nikdy nedrželo dietu, protože chce zhubnout. Lev by nikdy nejedl trávu a kůň by nikdy nepřešel na maso. Proč? Protože důvěřují svému tělu.

Lekce 3: Jídlo není nepřítel

Jíst, toužit po jídle a mít chuť na jídlo je normální. Vaše tělo potřebuje živiny a kalorie, aby přežilo. Bojovat s jídlem není řešení. Místo toho se snažte s jídlem smířit. Přijmout ho a užívat si ho.

Jak pracovat s emočním stravováním?

Jak jsem již zmínila výše, emocionální stravování je nástroj ochrany vašeho těla, který vás udržuje zdravou a živou.  Pokud budete proti němu bojovat, budete vlastně bojovat s nástrojem ochrany svého těla, ale ne s PODSTATOU, která způsobuje vaše emoční stravování – s vašimi negativními emocemi.

Boj proti vašemu emocionálnímu stravovacímu chování by znamenal, že budete bít hlavou o zeď.  Protože nechtěné stravovací návyky se budou vracet. Znovu a znovu. Dokud se konečně nezačnete  zabývat podstatou svého emočního stravování. Jakmile odhalíte a změníte negativní zdroje ve svém životě, které způsobují váš duševní a emoční stres, nevyžádané stravovací návyky se začnou automaticky měnit.

Chcete začít pracovat na svém vztahu k jídlu? Naučit se rozpoznávat vaše osobní spouštěče emočního stravování a změnit své stravovací návyky?

Přihlašte se ZDARMA do 5denního e-mailového mini kurzu EMOČNÍ STRAVOVÁNÍ:

Kristýna

Kristýna

Fitness instruktorka a osobní trenérka sebeVĚDOMÍ

Líbil se vám tento článek? Můžete ho sdílet, přeposlat nebo si ho vytisknout.

Facebook
Pinterest
E-mail
Tisk

Diskuze

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *